Endringsforslag

Dersom man ønsker å endre en sak eller et dokument i et møte kan dette gjøres ved å sende inn endringsforslag. For å gjøre behandlingen av forslag enklest mulig er det kjekt å ha en mal for dette som deltakerne kan fylle ut. Under har vi linket til en mal for endringsforslag som kan brukes i møter av ulik type.

Veiledning

Det er vanlig å behandle endringsforslag i en viss rekkefølge, det er derfor viktig å oppgi nok informasjon til gjøre det lett å sette opp rekkefølgen. Referatet fra møtet må også inneholde hvilke forslag som ble behandlet og da er det å presentere forslaget på en god måte viktig. Å vite hvem som har levert forslaget er også viktig for å vite at forslag leveres av personer med rettigheter til dette i møtet. Kollegiet anbefaler at man fyller ut følgende informasjon i endringsforslaget:

  • Navn på forslagsstiller

  • Saken man skriver forslag til (viktig for å sortere riktig)

  • Linjenummer i dokumentet man vil endre eller der man vil legge inn sin nye tekst.

  • Type forslag (endring av gjeldende tekste, tillegg av ny tekst eller stryking av noe som står i dokumentet)

  • Hva du vil endre fra (blank om du legger til ny tekst)

  • Hva du vil endre til (blank om du stryker tekst)

Å behandle endringsforslag

Mange organisasjonen har regler for hvordan endringsforslag skal behandles i møtet, dette er gjerne styrt gjennom en forretningsorden. Reglene legges opp for å la deltakeren i møtet utøve makten sin på best mulig måte. Om det er flere forslag på samme sted i et dokument eller som omhandler det samme er det ikke lurt å vedta alle disse forslagene sammen. Man setter disse forslagene opp mot hverandre og vedtar det som har mest støtte. Mer om voteringsorden finnes under kollegiets veiledning for forretningsorden.

Endringsforslag.png

Last ned mal

Vi har laget en mal for endringsforslag som alle kan bruke fritt